Sms - på gott och ont

Sms är ju en väldigt bekväm form av kommunikation. Man kan kortfattat tala om vad man vill eller helt enkelt bara höra av sig utan att vilja något men tala om att man tänker på den man smsar till. För det mesta trevligt tycker jag som tidigare var en väldigt frekvent smsare. Med lilla vikingen nu tycker jag mest att det är praktiskt att skicka sms. Det finns dock ett par förutsättningar att sms ska vara bekvämt när man skickar och inte bli besvärligt. Till att börja med fungerar det bra när man ska boka fika om man bara är två - är man fler är mailen bekvämare då alla kan ta del av samma mail. Häromdagen hade jag och kompisen ett missförstånd - jag trodde att vi bokat lunchdate en dag och hon en annan. Dessutom trodde jag att lyckats dubbelboka mig och då blev det rörigt när man ska smsa - i de lägena är det enklare att ringa!! Det går snabbare att reda ut missförstånd. I detta fall mailade jag dock istället vilket gick bra.

Jag blir i regel väldigt glad av sms men det finns tillfällen då jag inte gillar att folk skickar sms. Bland annat är det när någon ställer in en träff och gör det i sista minuten. Att skicka ett sms och bara säga att man inte kan för att man är sjuk och man får ses någon annan gång är respektlöshet för andras tid. Naturligtvis behöver man inte betvivla att den man skulle träffat de facto är sjuk MEN den personen bör uppskatta att jag (eller annan i min sits) faktiskt kan ha avböjt andra saker eller fått planera om tiden för att träffa denna människa och så kan denne inte ens ringa och tala om de inte kan. Det är helt enkelt vanlig respekt. Innan mobiltelefonerna och mailen så var det vanligt att man hörde av sig och talade om att man inte kunde (ok, naturligtvis hände det att kompisar inte dök upp eftersom de inte fick tag i en och likaså jag men man ringde varandra och berättade vad som hänt.)  Jag önskar att jag kunde säga att jag var konsekvent i detta men faktum är att jag är selektiv, så när en del smsar och säger att de inte kan för att de är sjuka är det ok för mig för jag vet att de menar inget illa när de inte ringer. Det är ju dem som i vanliga fall inte blir sjuka.

Däremot har jag en numera före detta bekant som återigen gjorde vad hon tidigare gjort (
http://miriam.blogg.se/2007/february/det-var-det-dar-om-rodluvan-och-vargen.html) det vill säga hon bokar en träff och sedan ställer hon in det - alltid med ursäkten att hon är sjuk. Denna gång gjorde hon likadant, dock förekom jag henne när varningstecken dök upp, hon blev lite snopen och trots att poängen med största sannolikhet gick fram....så kommer hon att fortsätta i samma stil. Jag har gett upp och kommer inte att boka någon mer träff med henne, jag tycker det är slöseri med tid....

Kommentarer
Postat av: Max

Instammer. Min uppfattning (jag generaliserar) ar, att vi kvinnor manga ganger ar flitiga anvandare nar det galler sms, och garna vid tillfallen som att "stalla in" en traff eller ett mote. Hur kommer det sig ? Har sjalv upplevt detta vid ett flertal ganger, tyvarr fran samma person. Det finns miljontals analyser om varfor. Manga ar radda for konflikter etc.
Min tid och mitt engagemang vill jag numera "investera" tillsammans med manniskor dar energiutbyte uppstar. Detta fantastiska som driver oss framat !
Och jag ser framat...

2007-11-13 @ 13:19:56
Postat av: Miriam

Absolut Max, du har förtydligat min poäng fullständigt. Som sagt - en del är det helt ok att de smsar men andra förstår man att det är rädsla för konflikter. Det blir ju tyvärr så att om den som ställer in ringer så blir det ingen konflikt (från min sida) men när de skickar ett sms så grundar det iallafall för att gruff.

2007-11-13 @ 16:28:35
Postat av: Paola

Okej. Ti ho ritrovata!!
SÅÅÅÅÅ söt Vidar. Allvarligt. Världens sötaste bebis. Var mobilen bra? Ana var här o sa att Anica kommer först på torsdag - så nu behöver jag inte städa hysteriskt ikväll! Hurra!

2007-11-13 @ 18:30:33
Postat av: Miriam

He he he, så du låg med fötterna i soffan och åt chokladpraliner igår då samtidigt som du lyssnade på gitarrkomp..he he he

2007-11-14 @ 11:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback