Myndigheter - i teori och praktik

För någon vecka sedan tog jag mig i kragen och skrev det sista i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade in den. Jag var riktigt stolt över mig själv för det är av någon anledning så att det alltid är så lätt att tala om för andra vad  de ska göra men när det kommer till att göra det själv så sitter det längre in. Fast jag är så irriterad för allt strul med barnvagnen och hur hon som ägde butiken har skött det så det är inte fråga om pengarna utan fråga om principen mera och det faktum att hon tyckte att det var rimligt med 45% nyttjandeavdrag.

Ok, så jag skrev ansökan och tänkte att jag undviker alltför mycket fackord så de inte fattar att jag har juridisk erfarenhet...särskilt som jag har nästan noll koll på köprätt. Jag tyckte ju att jag var rätt tydlig med vad jag ville och hur jag skrivit det, i första hand hävning och i andra han prisavdrag d v s att vi skulle inte betala något för den nya vagnen. Kortfattat så fungerar det så här:

1, vi hade rätt till avhjälp på felet (enligt lag) men det gick inte eftersom tillverkarna hade slutat och hon hade ingen på lager, konsekvensen är då att vi borde ha fryst till (som i alla pedagogiska lärofilmer) och tänkt till och krävt hävning av köpet...vilket vi gjorde. Då sa hon ja ja vad göra och det är ok MEN det är 45% i nyttjandeavdrag - va sa vi - nähä....joho sa hon och där stod vi och hade den lilla vikingen på armen som kändes tyngre och tyngre samtidigt som vi var uppskakade över vad som kunde hänt om vagnen gått sönder i en rulltrappa.

2, Ok, då är hon enligt lag skyldig att ersätta oss med en likvärdig vara...hon tyckte att hon var sjysst när vi fick tillbaka 55% av det ursprungliga priset på en vagn med konstruktionsfel och sedan 30% på vagnarna i butiken, men det var ingen specialrabatt för oss (konsumentrådgivaren tyckte att vi fått en bra deal först tills hon fick höra att det var en generell rabatt) utan det va 30% på allt i butiken.....hemmagjord marknadsföring. Vi fick iallafall betala några hundra i mellanskillnad och det skulle vi inte ha gjort men hon var inte typen som det gick att diskutera mer med. Så vi yrkade prisavdrag - vi ska inte betala någon mellanskillnad.

Idag kom det en begäran om komplettering från ARN - va!! Ska jag som är jurist behöva komplettera tänkte jag....shit...är jag så slarvig...läste igenom en gång till och ringde tjänstemannen. Han var rätt trevlig och så undrade han om vi fortfarande yrkade hävning i första hand...jo, vad ska vi göra, klart vi måste. Han var snäll, tackade för infon och NU ÄR DET ETT ÄRENDE HOS ARN. Det känns sjysst att stå för sin sak, hon var inte sjysst som sålde barnvagnen och även om vi inte får några pengar tillbaka så kanske hon lär sig att vara sjysst mot sina kunder.

Dessutom har jag bytt efternamn nu äntligen men jag tror hela tiden att posten kommer fel först och undrar vem människan på kuvertet är.


Kommentarer
Postat av: Carina D

Spännande... Man har ju inget att förlora (förutom tid och möda) så det ska bli kul att se vad som händer!

Fördel med namnbyte: Du hamnar högre upp på namnlistor!
Nackdel med namnbyte: Du kanske inte känner igen dig när du blir uppropad...

LOL


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback