Il risotto italiano - l´ho fatto finalmente...

...fritt översatt blir det den italienska risotton - jag har äntligen gjort den.

28254-21




Redan första gången jag var i Italien bestämde jag mig för att lära mig göra italiensk risotto men jag har av någon anledning aldrig gjort det. Jag har gjort en massa italienska maträtter bland annat med hjälp av en pastamaskin som jag köpte i Siena och släpade med hem till Sverige men risotton har hamnat efter. Den största anledning är egentligen att man ska ha ett speciellt ris som heter Avorio ris och jag har aldrig sett det i våran affär och så har jag kollat lite slentrianmässigt men aldrig hittat det. Så förra veckan kollade jag på Jamie Oliver som gjorde en riktigt smaskig risotto...där satt jag och dreglade och tänkte att det skulle vara gott...några dagar senare när jag och den lilla vikingen var och handlade så fanns det helt plötsligt i hyllan rakt framför mig (den hyllan där de alltid har tillfälliga produkter - den spännande hyllan) Avorio ris. Utan att tveka slängde jag ner ett paket och gick hem i triumf. Fast lite nervös var jag, jag har aldrig gjort risotto förrut. Än värre att erkänna är att jag har en massa italienska kokböcker hemma som jag fått men som jag bara suttit och dräglat över recepten i och aldrig lagat för att.....för att...för att....ok...för att det ser så komplicerat ut med alla ingredienser....men nu åkte alla kokböckerna fram samtidigt och så i lördags så lagade jag en äkta italiensk risotto. Det är väl säkert hemskt att berömma sig själv så jag berömmer kokböckerna, den var himmelsk. Jag har glömt bort hur god italiensk risotto smakar. Sist jag åt det var i italien när jag bodde hos en gammal signora som lagat det åt oss....knickedixen där var att det var små bläckfiskar i som jag fint petade tillbaka i grytan...!!!!


Nu återstår bara att göra en annan rätt som jag älskar. Aranciati som de heter på Sicilien eller Supplì som de heter i Rom (den italienska kompisen som kommer från Rom-trakten tittade undrande när jag sa aranciati...aha sa hon de heter ju Supplí) det är iallafall risbollar med lite mozzarella, ärtor och ibland köttfärs och lök som man lägger inuti en boll av avorio ris och sedan panerar man risbollen och kokar/friterar den i olivolja. Det är supergott men det är aningens klurigt för jag har aldrig friterat något hemma i hela mitt liv och det står i receptet att oljan måste uppnå 190 graders värme...hmmm

Kommentarer
Postat av: Sun

Låter smaskens, både risotton och bollarna. När ska jag få smaka det???!!!
Vi håller på att köpa lägenhet i Älvsjö... Nybygge som blir klart till sommaren.
När ska vi ses!???
Kram!

2008-01-21 @ 13:51:45
Postat av: Miriam

Va roligt med lägenheten. Maila förslag på när vi
ska ses kompis!!!

2008-01-22 @ 09:51:17
Postat av: Carina D

Risotto är äckligt. Fast den där bilden såg ju faktiskt himla lockande ut... Hm, man kanske skulle smaka... Kanske är olik den där bruna sörjan jag fått förut. Bilden var inte brun! :o)

Postat av: Miriam

Ha ha ha, Risotto är jättegott fast jag har också tyckt att det var mindre gott och nästan undvikit det tills jag var i Italien...

2008-01-24 @ 09:43:49
Postat av: Max

Italiensk risotto, det låter något det.
Jag skulle gärna smaka - om jag bara blev bjuden så : )
Kanske bäst att tala med min kompis.....Vidar !!

2008-01-29 @ 19:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback