Trevliga föräldrar, ny dimension....det anade jag aldrig

Jag har alltid trott att föräldrar till små barn på stan är hemska. De sölar fram med barnvagnen och jag har tidigare blivit hysterisk på dem...som äkta stockholmare har jag nämligen lagt mig till med den ädla konsten att stressa fullständigt i onödan och bli vansinnig på alla som är runt omkring. Herregud, ser de inte att JAG måste fram. Naturligtvis är det så att alla är ju helt inne i sitt och alla vill fram. Utom de där morsorna och farsorna som bara lökar.....suck.

Så med eget barn har jag nu insett att det är ingen idé att stressa med barnvagn. Jag är mer rädd om min son än jag är intresserad av att hinna först över övergångsstället eller först i kön till kiosken. Den största överraskningen är faktiskt alla andra föräldrar. De är så trevliga och så förstående. Otroligt och det är så trevligt, folk vill gärna prata och det blir så naturligt att prata. En kompis till mig som är till hälften italienska sa en gång att det är nog så med svenskar att de måste ha ett gemensamt samtalsämne för att kunna prata lättsamt med främlingar de inte känner till skillnad från italienare som gladeligen pratar med vem som helst - gärna den som står bredvid. Jag tror att hon har helt rätt, det är så naturligt för föräldrar som har barnen med sig eller även föräldrar som är utan barnen börjar mitt i ingenting att glatt prata för att sedan börja jollra med  den lilla vikingen. Det är så trevligt.

Det är inte bara svenska föräldrar som gör det. På mitt nya favoritfik på söder som är väldigt barnvagnsvänligt satt jag en söndag med mamma och lillebror och fikade. Bredvid satt en dansk familj och helt plötsligt började den danska pappan att prata och var så nyfiken på den lilla vikingen. De hade två barn varav en var några månader äldre en Vikingen. En annan gång var det ett amerikanskt sällskap varvid en man var så nyfiken. En annan gång satt det ett par italienska killar och jag hörde hur de satt och skrattade och försökte gulla med den lilla vikingen. Idag satt det en kvinna i min ålder som också började prata.....det komiska är att den lilla vikingen nu gärna vill smaka på allt . ALLT. Bord, stolar bänkar allt. Hon berättade att hennes dotter brukade slicka på fönsterrutan och handtagen på bussen....he he he

Kommentarer
Postat av: Sivan

Din kompis halvitalienskan verkar ju hemskt smart. Mycket bra kommentar!

2007-10-10 @ 22:02:33
Postat av: Miriam

Hallå Sivan, ja visst är hon smart min kompis...:-)

2007-10-10 @ 22:35:22
Postat av: Sivan

Ja, men du verkar också smart! Idag bestäms litterturpriset - hoppas det vlir en svensk, typ Tranströmer!

2007-10-11 @ 10:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback