Slutet på en bok...

Jag älskar att läsa böcker. Det bästa som finns är en bok som man inte vill lägga ifrån sig utan bara vill stänga av telefonen, dra ner persiennerna och försvinna in i boken. När jag  var liten var det framförallt C.S.Lewis böcker om Narnia som jag älskade. Jag läste dem om och om igen, ibland ville jag inte ens leka med mina kompisar för jag ville bara hem och läsa böckerna. C.S.Lewis böcker om Narnia är fortfarande bland favoriterna. Annars kan jag läsa det mesta. Marian Keyes har varit en stor favorit men som kompisen sa "det känns som man kan det här nu, det är ju samma stil varje gång". Jag både håller med och inte gör det. Absolut, man vet vad man får när man läser hennes böcker för det mesta och det kan ju vara trist om man är sugen på något nytt å andra sidan är det skönt att veta vilken typ av bok det är och att man med största sannolikhet kommer att bli nöjd. Andra favoriter är Donna Leons Comissario Brunetti i Venedig, Dan Browns böcker var ok (jag har även läst Helig Graal Heligt blod som Da Vinci koden bygger på och i princip så slapp han iallafall göra all research för boken själv - det var bara att läsa den), Da Vinci koden och Änglar och Demoner, de andra var inte i samma klass. Ibland är det roligt att läsa otippade författare som George Psychoundakis "Cretan Runner" som handlade om hur kretensarna överlevde under andra världskriget med att gömma sig i grottor och hur de hjälpte engelsmännen. Jag har även lästa många av de stora i litteraturhistorien, Dostovjetskis "Brott och straff" kändes mest febrig, Kafkas "processen" var intressant men rörig, Doris Lessings böcker gillar jag på det stora hela och svenska Marianne Fredrikssons böcker är underbara.

Just nu är jag snart färdig med Alexander Mcall Smiths serie om Scotland Street 44 och det är som vanligt med böcker jag älskar ett visst vemod att snart vara färdig med den. Det känns så tomt när sista sidan är läst. Dessutom har jag förvånat mig själv eftersom jag i vanliga fall undviker böcker som ges ut i flera serier....(med undantag för fantasy serien om Belgarion) eller uppföljare eftersom det ändå kan vara skönt att variera genren. Nu är som sagt "Love over Scotland" snart slut och det är dags att leta efter en annan bok. Kompisen har rekommenderat Diana Gabbaldons böcker så jag ska väl se om jag kan hitta dem....annars är jag öppen för förslag.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Bästa boken jag läst på länge (sorglig och hemsk):

"Flyga drake" av Khaled Hosseini.

Om två pojkars uppväxt i Afghanistan. Rekommenderas!

Jenny

2007-11-23 @ 15:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback