Namnbyte..jag tror mitt huvud exploderar

Ok, så som bekant ska jag och den tatuerade gifta oss och vi ska då även byta namn. Vi hade bestämt att vi skulle behålla mitt namn som mellannamn och den tatuerades som efternamn. Detta är mest praktiskt eftersom alla mina dokument och handlingar då skulle vara gilitga och jag behöver inte byta dem. Jaha, men är det någonsin lätt att göra enkla ändringar i Sverige?

Så här är det: när vi gifter oss är huvudregeln att den tatuerade får ta mitt efternamn som mellannamn men jag får inte behålla mitt efternamn som mellannamn om jag tar hans efternamn!!! Var är logiken i det? Men ärligt talat!!! Sonen får inte heller ha mitt efternamn som mellannamn i detta fall. Jag som jurist satt och bara gapade och menade att så kan det inte vara. Den tatuerade ringde till Skatteverket och frågade om det verkligen var så att han var den ende som fick ha som ovan redovisat? Otroligt men sant så var det. Tack och lov var skatteverks tanten en gumma med krut i och glimten i ögat så hon berättade om en massa kryphål och dessutom fanns det en broschyr från skatteverket om detta. Så nu blir det såhär: vi måste göra namnbyte på sonen innan vi gifter oss, när vi gift oss ska vi först behålla våra egna namn sedan ska jag ansöka om att få hans namn som efternamn och behålla mitt som mellannamn och han ska ansöka om att få mitt som mellannamn, sonen är redan klar. Här kommer en liten twist: om vi får ett barn till så får detta barn inte samma mellannamn som resten av familjen utan bara efternamnet. Man kan gå runt det också men just nu snurrar det hej vilt i mitt huvud......detta betalar vi skatt för!!

Kommentarer
Postat av: Carina D

Jag tror jag smäller av. Så alla dessa människor med dubbelefternamn, har de twistat och krånglat precis som ni?! Herregud... Fånigt. Byråkrati går mig verligen på nerverna!

Postat av: Miriam

För ett par år sedan ändrade man namnlagen för att folk inte skulle ha dubbla efternamn, bland annat tog man bort bindestrecket på efternamn och då blev det här resultatet. Ännu rörigare.

2007-07-05 @ 09:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback