Mera dumma regler...!!!

28254-12


Jag och den tatuerade med bebis funderar på att åka till USA, Amerikat!!! Fråga uppstod om namn på pass då vi gifter oss men där kan ni ju läsa bloggen innan denna. Det roliga var att på polisens hemsida för pass så rekommenderar de att om man gifter sig eller liknande och redan bokat resa så bör man byta namn efter hemkomst och med de nya namnregler vi har var det ju logiskt.

Så, fråga uppstod huruvida vi behövde Visum om vi åker till Amerikat. På amerikanska ambassadens hemsida upplyses vi om att Sverige ingår i Visa Waiver Program som kortfattat innebär att medborgare i  vissa länder inte behöver visum om passet och personen uppfyller vissa regler. Mhm....passet håller måttet iallafall, men reglerna....en regel säger att vi måste kunna visa att vi är solventa, d v s att vi har kredit hos en bank det står så här
"4. have proof of financial solvency (bank statement, cash, credit card, etc.) and hold a completed form I-94W, on which you have waived the right to a hearing of exclusion or deportation." Så lite snyggt har de klämt in en helt annan sak....vi ska visa att vi är kreditvärdiga d v s att vi har pengar så avsäger vi oss rätten att få en rättegång om de vill deportera oss från USA. Men hallåååå....hur gick det ihop?? På vilket sätt har det ena med det andra att göra?

Med all respekt för hotbilden mot USA men det måste ha varit lättare att ta sig in det forna sovjet än det är att ta sig in i USA och dessutom så innebär avtalet att USA har rätt att utan motivering eller saklig grund slänga ut oss eftersom vi avsäger oss rätten att försvara oss!!! Faktum är att jag är säker på att det räcker med att jag skriver den här bloggen, någon på CIA läser den och så är jag stämplad som säkerhetsrisk eftersom jag är kritisk mot reglerna. Ja, med tanke på hur nära Sverige ligger Sovjet och med tanke på genomsnittsamerikanens historiekunskaper om västvärlden (detta baserar jag på en busslast amerikanska pensionärer som satt bakom oss på en ljud och ljusshov av Parthenon templet i Aten och en kvinna med stort eftertryck i rösten upplyser sin stolgranne om "...did you know that their history is actually older than ours, like 2000 years or so...."mmm....!! Jag är stolt över att vara Eurotrash!!) så antar jag att jag är en säkerhetsrisk. Oh my god....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback