Den varmaste sommaren i mannaminne...igen

Varje år så är det någon väderguru som förespår att sommarvädret i Sverige ska bli det bästa på länge och det ska bli en lång varm sommar. Jag har alltid undrar hur de kan förutspå det? Är det så att det rycker i knäet på ett speciellt sätt eller tillämpar de här väder gurusarna gamla metoder med att läsa i inälvorna på djur de offrat som man gjorde på den gamla goda tiden?

Likväl har flera tidningar i början av våren återigen på sina löpsedlar förutspått att detta ska bli den varmaste sommaren i Sverige på flera år och det blir värmebölja. Hmmm...så just nu regnar det...som de senaste åren var maj jättevarmt och i juni hade vi ett par dagar då det var 30 grader varmt...det var ju lovande...men...det har varit grått och regnat större delen av denna månad bortsett från sena eftermiddagar och kvällar då solen tittat fram ibland.

Så kan man säga att de har rätt?? Jaa...i år regnade det inte på midsommar iallafall...det var grått och vi väntade på att det skulle börja regna men det gjorde det inte. Så allting är ju relativt så det kanske är en av de varmaste somrarna i södra europa där det råder värmebölja, men i Sverige är det inte värmebölja. Själv köpte jag ett regnställ för ett år sedan...det har jag haft stor användning av, jag har använt byxorna för att kana ner för ett berg med ljung på (jag och kompisen sparade en timmas vandring och hade superkul på the Five sisters när vi gjorde det) och jackan har nu blivit sommarjacka eftersom det kommer regnstänk eller hellre stora skurar varje dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback