USA - En annorlunda jul

28254-19

Så var det dags att åka för en vecka sedan till USA. Jag och den tatuerade hade inga högre förväntningar på Icelandair efter allt strul med biljettbokandet. Väl framme vid Arlanda (tre timmar innan avgång) var det en jättelång kö för inchekning till USA. Vi hann dock bara står 1 minut i kö innan en dam som jobbade på Arlanda hämtade oss och sa att vi skulle checka in vid sidan om istället, d v s bara jag, den tatuerade och den lilla vikingen. Det var den lilla vikingens förtjänst, det var nämligen lunchdags för honom och detta visste Arlanda-damen!

Det tog lite tid att fatta att vi väl var framme i USA. Det första vi såg var att det var så mycket juljus överallt. I Boston hade de satt julljus över nästan alla träden, både vanliga vita lampor men även träd med lampor i alla möjliga färger. En kväll något senare så åkte vi iväg till en liten stad som heter Saugus och tittade på "byborna" som hade dekorerat huset och tomterna med diverse julljus, renar, jesuskrubbor, etc etc. Jag trodde det skulle vara lite cheesy eller rent av lite vulgärt i äkta Griswold stuk men när vi väl var där och tittade så var det jättefint faktiskt och jag tror att om jag bott i ett hus i USA där det inte var så väl belyst utanför så skulle jag ärligt talat också dekorera trädgården med små renar av ljus och några glada tomtar. Det värsta jag såg var någon som hade jesus-julgruppen i något uppblåsbart plastmaterial så det såg ut som badgubbar i trädgården....

Vi hade planerat att åka till min svågers moster den 25 för att fira en riktig amerikansk julafton. Vi skulle fira både den 24 svensk jul och sedan amerikansk jul. Jag var supernyfiken på kalkonen och stuffingen till... Natten mot julafton så blev både den tatuerade maken och den lilla vikingen magsjuka i princip samma sekund. (Dagen innan hade min systerdotter och min syster varit magsjuka och det  var tydligen extremt smittsamt) så hela natten vakade jag så den lille inte skulle spy på ryggen och kvävas. Så vid julbordet den 24e satt det två pigga systrar och resten var ganska slagna. På natten mot den 25 blev den lille sämre igen så vi stannade hemma den 25e istället för att åka och fira amerikansk jul vilket var lika bra eftersom min syster med sin familj precis hann åka iväg så drabbades yours truly av magviruset....

Vi hann iallfall åka in till Boston city och gå i några gallerior i hjärtat av Boston....vi gick till Tiffanys...ända sedan jag var tonåring så har jag velat gå på Tiffanys och titta på deras juveler och framförallt deras diamantringar - vart vi än gick därinne så glittrade det av diamanter och andra juveler, helt sjukt dyrt men så fina saker, folk som handlat och gick därifrån såg nästan saliga ut..... Vi hann med några gallerior, en biltvätt, och framförallt några kaffe på Starbucks också innan det var dags att åka hem.

Kommentarer
Postat av: Olivia

God fortsättning Mimmi! Härligt att läsa om er resa i USA. Hoppas dina killar mår bättre nu! Kram Olivia

Postat av: Eva

GOTT NYTT ÅR och välkommen hem
Kram på Er

2008-01-02 @ 10:35:05
Postat av: Miriam

Tack! Det var roligt som sagt att vara i USA, det gick så himla fort bara.

2008-01-02 @ 21:38:24
Postat av: Carina D

Jösses amalia. Vad skulle det där vara bra för, magsjuka kan man väl hållas med hemma! ;-) Vad synd att det inte blev något juldagsfirande, det skulle ha varit helintressant ju! Kände inte till Tiffany's, men det lät ju rätt coolt faktiskt! Kommer ihåg att när pappa och jag var på Harrod's för 15 år sedan så såg jag en ring och pappa sa "kan du väl få, jag ska bara sälja bilen först" och den var fabriksny minns jag! Den avdelningen tyckte jag var cool! Men Tiffanys verkar ju helt sjukt! *skratt*

GOtt nytt år!!!

2008-01-03 @ 22:31:04
URL: http://carinas-swecourt.blogspot.com
Postat av: Miriam

Tack och low var vi bara sjuka några dagar och inte hela resan men det är klart att det varit roligare utan.

Vi fick några höjdpunkter iallafall. Det var ju inte så dyrt i USA, det var bara dyrt att resa dit.

2008-01-04 @ 10:07:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback