Det som inte fick hända...

hände imorse. Vi skulle iväg till barnmorskan och i vanlig ordning sätter vi ner lilla vikingen i vagnen och ska dra upp den för ett trappsteg. Den tatuerade säger bara "sluta dra, det har hänt något med vagnen".... Va otäckt tänkte jag och kände att jag glömde andas ett ögonblick. Så släppte den tatuerade vagnen lite och den vek ner sig helt. Den hade gått sönder, i stålanordningen under den del som håller sittanordningen på plats. Den var helt slut, en helt ny vagn. Jag fick andnöd och panik och måste dölja det för annars blir den lilla vikingen också ledsen. Tänk om det hänt när vi stått i en rulltrappa...att den bara gick av.....vi hade änglavakt som råkade ut för det hemma. Vi hittade kvittot med garanti och hade sådan tur att garantin gällde en månad till. Så vi åkte iväg till Mammarazzi i Haninge där vi köpt vagnen för ett år sedan.

När jag kom in så sa jag bara att vår vagn av märket Mikado gått sönder. Jaha, sa hon..är det oxford modellen?? Öh..ja, "Jaa, det har varit många problem med den. Vi drar av 45% i nyttjande på priset eftersom ni använt den så ni får tillbaka 4000 kronor. Ska ni ha det i handen eller vill ni ha en ny vagn?" Ja, vad gör man när man inte har en  vagn och hon är ju bara återförsäljare, inte tillverkare. Så vi stog länge och väl (en timma) och valde till slut en vagn som vi tänkte skulle  vara city-anpassad. När man köper barnvagn så får man inte ångra sig eftersom den är begagnad när man väl tagit ut den ur butiken det innebär också att man inte får ta ut vagnen och prova den utanför butiken, absurt men sant.

Så vi åkte hem med den nya vagnen och måste gå och pumpa däcken, när vi går med den så undrar vi om de inte har monterat handtaget fel på vagnen, vi sparkar i  vagnen hela tiden när vi går och handtaget är högt och långt fram vilket gör att det inte blir en naturlig häveffekt i vagnen när vi ska ta den upp för trottoarkanter. Den tatuerade försöker kolla om man inte kan vända på handtaget men det går inte att få upp det och instruktionsboken är på holländska. Det är inte sant...en ny skitvagn...är vi helt dumma i huvudet?? Så jag ringde för att fråga om vi kunde få ångra oss eftersom vi precis tagit den och att det var ordentliga problem att få upp den för trottoarkanten. Det tar i princip hus i hel---e när jag frågar barnvagnskvinnan det. Hon börjar gorma om att vi har stått hela eftermiddagen (en timma) och klämt och känt på vagnen och så vill vi inte ha den. Vi får inte byta, det är vårat problem tycker hon, vi kan ju prova att knuffa den uppför trottoarkanten. Vad tror hon att vi har gjort??? Stått och väntat på att vagnen ska hoppa upp av sig själv medans bilarna väntar? Jag blev så arg så jag gav bara luren till den tatuerade och stod och skakade. Den tatuerade var lugnare avslutade samtalet och gick ner för att kolla konstruktionen en gång till. Jag kunde inte lugna ner mig så jag ringde upp barnvagnskvinnan igen. Så svarar hon....Efter att ha talat om vem jag var igen sa jag
"Du har redan sålt en vagn till oss som gick sönder med vårat barn i, det var bara tur att vi var hemma och inte ute på stan när det hände, sedan köper vi en ny vagn av dig och du har mage att säga att vi har stått och klämt och känt på vagnen hela eftermiddagen när vi talade om för dig att vi bodde i stadsmiljö och behövde en stadsvagn. Vi slänger den här skitvagnen och köper en ny men du har ingen rätt att vara oförskämd mot oss efter allt det här"...

"Men så sa jag ju inte"..."

Jo, det gjorde du"...

"Ja, men det var ju inte så jag menade, ni har ju känt på vagnen och tagit ett beslut"....

"Som jag sa så slänger vi den här skitvagnen du sålt oss nu, pengarna är inte problemet, det är principen och att du är oförskämd och inte verkar förstå att det ska vara ETT BARN i vagnen"

"Ja, men det var ju inte meningen så då ber jag om ursäkt."

Bra sa jag och slängde på luren.

Nu är jag livrädd för att vi har köpt en ny vagn som går sönder av henne. Konsumentköplagen är jättefint formulerad och låter ju slagkraftig men är i själva verket en papperstiger. Vi får inte lämna tillbaka vagnen utan är fast med den eftersom det är lagstadgat så. Dumma dumma dumma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback