SL - det stående skämtet

Häromdagen skulle jag in till stan och träffa en kompis. Jag "sprang" ner till tunnelbanan, d v s, jag vaggade fram och tillbaka häftigt (när jag var liten så hade jag en leksak som såg ut som en clown och som var halvrund nertill och vars funktion var att gunga fram och tillbaka över golvet när man pendlade till den...ungefär så ser jag ut just nu när jag tar mig fram).  Jag letade efter SL-kortet i väskan men kunde inte hitta det någonstans, så kom jag på att jag glömt det i den andra jackan hemma. Aja, ok jag får väl betala den här gången....vad kan det kosta...20 kronor. Så jag går fram till luckan och stolt kommer jag ju ihåg att efter 1 april så är det nya zon-indelningar...(man är väl me´). Jag sliter upp en 50-lapp och säger att jag ska i zon A. SL-gubben ler och säger "Oj, jag har ingen växel"...va!!! Ingen växel, kom igen. "Jaha, säger jag, vad kostar det då?" Han ler stort och säger "Det kostar 40 kronor" Meeeen 40 spänn....är dom friska i huvudet eller??? Idioter....och han har ingen växel på en 50-lapp d v s han har inte 10 kronor ligga där!!! Ärligt talat? Jag sliter upp en 10-krona också....han ler stort och säger "Tyvärr, jag har ingen växel på det heller"......till hans försvar ska jag säga att han var lite generad och absolut inte elak.  Men jag har inget tålamod med SL överhuvudtaget, så han ler generat och hänvisar mig till pressbyrån där biljetterna kostar typ halva priset. För några år sedan när jag precis börjat läsa juridik så har arbetsrätt alltid varit det som intresserat mig mest, jag kommer ihåg när jag var i Tingsrätten som student och studerade en rättegång om misshandel av SL-kontrollant och där det framkom att en av de mest hotade yrkesgrupperna i Sverige är SL-kontrollanterna. Jaa, tacka f-n för det när de inte kan skrapa ihop växel när man vill betala men de kan inte vara flexibla och släppa in någon gratis heller. Dessutom tror jag att det bor små-djävlar i dem som kör tunnelbanan och den kommer allra helst fram på söndagar då de verkar ta en personlig ära i att se till att passagerare försöker springa benen av sig för att hinna med tunnelbanorna som är kortare på söndagar och sedan smäller de igen dörrarna framför ögonen, vägrar öppna och ropar ut i mikrofonen "tid för avgång" och ler. Aaaaaaaaarrrrrrrrrggghhh.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback