Budgivning

I väntans tider åkte den tatuerade sambon och undertecknad för att titta på en större lägenhet i måndags. Den såg jättefin ut i annonsen, en vindsvåning i en närförot till stan. Tre rum och kök och inglasad balkong med infravärme. Lägenheten var jättefin men vi bestämde oss för att låta bli att köpa en ny lägenhet eftersom jag nu gått över tiden och bebis kan komma när som helst. Det känns inte jätteintelligent att köpa en ny lägenhet, sälja den vi bor i samtidigt som vi ska vänja oss vid en stor omställning i livet. Likväl så var mäklaren sjysst och lät oss ta del av budgivningen via sms eftersom vi ändå vill köpa en lägenhet i det området så vi ville se vad den hamnade på i slutändan. Till saken hör att för denna trea på 88 kvm så var månadsavgiften jättelåg på 1600 kronor. Utgångspriset var 1,8 milj. Jag och den tatuerade sambon räknar med att man får slå på ungefär 500 000 på utgångspriset, så var det förra året. Så satte budgivningen igång, sista budet som kom idag var på 2 550 000, det är alltså 750 000 kronor mer än utgångspriset. Men är det verkligen ett rimligt pris? Det är ju sanslöst. Mäklaren kändes seriös så jag är inte säker på att ens hon var beredd på att det skulle dra iväg så mycket eller är det så att de lägger ut lockpriser på lägenheterna? I lördags var det ett inslag på TV4 där Villaägarnas jurist gjorde ett strålande uttalande och sade att mäklarna ska vara så pass duktiga att de ska kunna pricka rätt pris på 3 av 4 bostäder som de säljer och de ska inte sätta ut lockpriser för att folk ska komma och titta utan de ska lägga utgångspriset på det som är rimligt. Enligt honom borde de mäklare som kontinuerligt sätter ut priserna och missar så grovt få en anmärkning. Jag är benägen att hålla med såtillvida att det är bättre att sätta ut högre pris i sådant fall än lockpriserna. Jag tycker att det är mycket att räkna på en halv miljon extra men 750 000 är för mycket. Jag undrar om det är så ibland också att när folk väl börjar buda så bestämmer de sig bara att de ska vinna, att det blir som en tävling och så bara budar de tills de har vunnit. Ok, jag vet ju inte om de som budar nu kanske kan casha bostaden på en gång men med tanke på att det i måndagens budgetproposition kom starka indikationer på att  regering och riskdag indirekt tvingar riksbanken att höja styrräntan så känns det som det taktiskt är bättre att ligga lite lågt för att hålla nere räntekostnader på bostadslån.

Kommentarer
Postat av: Den tatuerade sambon

Jorå...Hysteriskt, sa Bill...Hysteriskt, sa Bull... Man undrar ibland om folck inte hamnar i någon typ av shoppingfrency. De ligger och bjuder över varandra med skitsummor och tappar i hetsen över att vinna sikte på vad det de budar på egentligen är värt. Värdebegreppet är ju iofs subjektivt, men det finns ju ändå ett realistiskt marknadsvärde som det ju är liktydigt med ekonomisk harakiri att bara blint rusa förbi... Men, men... Jag kanske ändrar åsikt då vi vinner ett par millar... Vad vet jag...

2007-04-19 @ 06:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback