Längtar till Rom

28254-6

Vissa dagar vaknar jag med en otrolig längtan tillbaka till Rom. Idag var en sådan dag. Inte ett dugg sugen på att gå upp till jobbet utan jag skulle så mycket hellre gå ner till Campo Dei Fiori, ta en kaffe och bara njuta av stunden.

Statyn på bilden var den allmänna mötesplatsen för oss på kvällarna. Utgångspunkten för kvällens aktiviteter. Jag lärde mig aldrig statyns namn och inte heller de andra så vi döpte den till John Doe.

Campo Dei Fiori har ett underbart kvälls och nattliv. Italienare och turister blandas och det är en närmast bohemisk känsla. Här finns en bar med utmärkta möjligheter att prova olika viner, allt från billiga viner till väldigt exklusiva. Det finns en engelsinspirerad pub. Uteserveringarna är fyllda med folk som bara vill roa sig.

Dessutom är det roligt att flirta med italienare eftersom det är en del i deras kultur, det är inte alltid så att en flirt måste leda till någonting. Italienare kan konsten att flirta för flirtandets skull.

Kommentarer
Postat av: Stellaaaaaa

Statyn föreställer filosofen Giordano Bruno som anslöt sig med hänförelse till uppfattningen att jorden inte är universums medelpunkt utan kretsar kring solen. Hans naturfilosofi präglas av rik fantasi och stark känsla i synen på Gud- han menade att Gud verkar i allt och yttrar sig i allt som universums själ, yttersta drivkraft och formgivare. Också materien är gudomlig i sin strävan efter form och utveckling.
17 februari 1600 brändes Giordano Bruno på bål på torget Campo de' Fiori i Rom efter att ha dömts till döden av inkvisitionen.

Jag längtar oxå till Rom:-) Idag e det tågstrejk tjoho!

2006-01-13 @ 13:39:08
Postat av: Carina D

HALLA! Nu ar det min tur att efterlysa lite bloggande! Var haller du hus???


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback