Råttor

Imorse när jag var på väg till jobbet vid 06:30 sprang det en råtta tvärs över gatan, ca 2 m från mig. Jag hatar råttor, jag har råttfobi efter att jag var i Florens och såg exakt hur skickliga råttor är på att klättra på murar.

Vanligtvis ser jag runt 2-3 råttor per år i Sverige. I år vet jag inte hur många råttor jag sett men det är fler än det vanliga. I vår lokaltidning där jag bor skrev man för ett tag sedan att råttproblemet i år vårt område varit  stort och att råttorna bor under affären och pizzerian. Very nice.

Vet inte riktigt varför jag tycker råttor är så äckliga men jag antar att det är för att de är sådana smittbärare. De kan väl inte rå för det och det ligger i alla djurs natur att överleva men råttor är så äckliga. Svansen är det riktigt äckliga med dem. Svansen är ju i regel lika lång som råttan, lång och kal hänger den fast på råttan som om det vore en del som av misstag hamnat där. Urk.


Kommentarer
Postat av: Carina D

Jag inbillar mig alltid att de ska komma sattandes efter mig med sina huggtander. Tror att det ar snabbheten, framtanderna, att den gnager o ater pa precis ALLT och nan fantasi (fran nan film?) om att de ar blodtorstiga och bara vantar pa att satta tanderna i mitt ben. Jag gillar dem inte alls!

Det ar de stora, ackliga stadsrattorna vi talar om, va? De vita, gosiga som man kan ha som husdjur ar dogulliga! Vill ha en san. En kompis hade en san. Han och jag brukade dela pa en glass...

Postat av: Mimmi

Du har rätt, det är de hemska stadsråttorna. Jag såg en dokumentär en gång där det visade sig att militären även använt råttor som tortyr redskap i latinamerika - jag ska inte gå in på detaljer men det var äckligt.

Det värsta är att jag känner hur avtrubbad jag börjar bli när jag ser råttorna. Det börjar bli en vanesak att se en råtta med jämna mellanrum. Urk

2005-11-08 @ 19:56:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback