Anställningsintervjuer

Jag söker nytt jobb så under hösten har jag roat mig med att gå på anställningsintervjuer. Något som är intressant är att de flesta företag och myndigheter numer nästan uteslutande använder sig av rekryteringsfirmor för hjälp med rekrytering vilket är bra för dem. Vad nästan alla har börjat tillämpa är också olika typer av intelligenstest och personlighetstest.


Så jag har gjort ett intelligenstest, det var roligt, mycket huvudräkning och det är jag urdålig på men det fanns andra avsnitt som var roliga. Resultatet behåller jag för mig själv :-) men jag är inte ointelligent så jag kan ju andas ut, he he he. Det intressanta är ju då att det kändes som att göra en lightversio av högskoleprovet så det innebär att högskoleprovet är ett intelligenstest i förklädnad?!


Jag fick göra ett personlighetstest också.  Hur mycket säger egentligen ett personlighetstest om en själv? Ärligt talat, det är ju helt beroende på hur testet är utformat.  Jag hade tydligen väldigt få variabler d v s extremer och de "extrema" egenskaper jag hade är jag glad över bland sponanitet, jag oroar mig inte etc. Men något som inte kom fram på något av testerna egentligen var den sociala kompetensen. Skumt för jag tycker att den sociala kompetensen är en avgörande och viktig faktor när man ska jobba ihop. Klart det är  viktigt att man kan utföra sitt jobb men jobbar man i grupp är det minst lika viktigt att man jobbar bra ihop med resten av gruppen och att man kan kompromissa eller vara en strålande argumentatör utan att trampa någon på tårna.


Aja, efter varje genomgång eller testning så har det varit möte med någon från arbetsgivarens håll kvar. Hela huvudet har varit på väg att koka sönder till slut och så frågar de vad har du för intryck av oss? Jag kände mig jättedum men sa som det var, inget intryck för jag har till största del bara träffat rekryteringsfirman och de har inte berättat något om arbetsgivaren utan bara om testningen. Snopet för arbetsgivaren.


Kommentarer
Postat av: Carina D

Ha, bra kommentar! Jag ska komma ihag den - om jag kommer till fas 3, eller vad det ar. Vad jag verkligen hatar ar nar de vagrar avsloja vem arbetsgivaren ar, for mig ar det oftast faktiskt viktigare an arbetsuppgifterna! Det dar med att fa in en fot pa ratt stalle, du vet...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback