Jul - även tid för eftertanke!

Så är julen snart här igen och det ska bli roligt att fira den i år. För mig är julen numer en tid då jag bara ska njuta och bara vara. Vilken lyx! Det är verkligen en lyx, naturligtvis tänker alla på de fattiga i andra länder som inte kommer kunna fira jul i all den överdåd vi gör här i västvärlden. Men det finns ju faktiskt familjer och människor i Sverige som numer är så fattiga så de kan inte heller fira jul.

Jag och min syster växte upp med bara min mamma, när vi var små så var det tufft för min heltidsarbetande, lågavlönade mamma och ett år så hade hon knappt råd att köpa julklappar. Utan att hon visste om det så skickade det kyrkosamfund vi tillhörde pengar till henne för att vi skulle kunna få en riktig jul. (vi är inte religiösa i vår familj, går aldrig i kyrkan). Så jag kommer aldrig att sluta betala kyrkoskatten om det är så kyrkan bland annat använder sina pengar, för att hjälpa mindre bemedlade familjer att få en trevlig familjehögtid.

Vi hade det ändå bra när vi växte upp, ett tryggt och kärleksfullt hem med en mamma som var påhittig, kreativ och alltid lyckades vända på slantarna. Vi hade i regel större delen av släkten hemma hos oss eller så var vi hos mormor och morfar. Så inte så rika på pengar men väldigt rika på glädje och kärlek.

Jag kommer att tänka på en intervju jag hörde med ett polisbefäl som sa att helgerna är de värsta högtiderna för dem. Misshandel och lägenhetsbråk är som värst på högtider och helger. Folk ska dricka sprit och i familjer där det finns stora spänningar mellan familjemedlemmarna eskalerar det i regel vid stora högtider varvid julafton och midsommarafton är de värsta. De som drabbas värst är barnen som kommer emellan de vuxna i deras bråk. Så i år önskar jag mig i julklapp av tomten att alla barn ska få en glad jul full med kärlek.

God Jul


Kommentarer
Postat av: Ping Pong

Leve kyrkan! Jag tror på små konkreta saker- stora ord a la Papa är fint och San Pietro är magnifik, men gör ingen hungrig mätt. Förresten är ortodox-gubben med skylten borta- Anica påstår att han flyttat ner i t-banan, men jag vet inte.
För övrigt anser jag att ELEFANTEN ska hänga på grenen näst under toppen!

Bye

2005-12-20 @ 00:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback